Deputaty – Rekompensata z tytułu utraconego prawa do bezpłatnego węgla
Prezydent podpisał 23 października 2017 ustawę o rekompensacie z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla. Ustawa wchodzi w życie z dniem 24 października 2017 r. Od tego momentu osoby uprawnione do świadczenia mogą składać wnioski w wyznaczonych do tego miejscach.
Ustawa zakłada jednorazową wypłatę rekompensaty za utracone prawo do świadczenia w wysokości 10 tysięcy złotych netto. Wypłata świadczenia zaplanowana jest do końca 2017 roku. Aby otrzymać rekompensatę uprawniona osoba będzie musiała wypełnić wniosek. Można je składać w centralach spółek i kopalniach objętych ustawą – lista punktów w załączeniu.
O rekompensatę mogą ubiegać się emeryci i renciści, którzy mieli ustalone prawo do deputatu (w naturze albo ekwiwalentu pieniężnego), a którym świadczenie zawiesiły spółki węglowe. Uprawnione będą też wdowy oraz sieroty otrzymujące renty po górnikach.
Rekompensaty nie otrzymają osoby, które pobierają świadczenie z ZUS.
Deputat to element wynagrodzenia górników i świadczenie dla emerytów i rencistów. Był rodzajem zobowiązania państwa polskiego wobec pracowników kopalń, jednym z warunków umowy o pracę.
Dodatkowe informacje publikowane są na stronie Ministerstwa Energii (http://www.me.gov.pl/) – pod adresem http://www.me.gov.pl/node/27679.
Najnowsze informacje wraz z terminami przyjmowania wniosków można znaleźć również na stronach Ministerstwa Energii pod adresem – http://www.me.gov.pl/node/27692.
Punkt Obsługi w Bogdance
czynny jest w stołówce górniczej w godz. otwarcia: 8-14 (pon, wt, śr, pt) zaś w czwartki: 8-18.
Została uruchomiona również infolinia (od pon do pt – w godz. 8-14) – 81 462 53 00
Poniżej zamieszczone zostały dokumenty związane z rekompensatami z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla (w tym wzór wniosku).
– Wzór wniosku do wydruku – wersja PDF
– Instrukcja – informacja o miejscach, gdzie można złożyć wniosek oraz jak go wypełnić
– Plakat